تأثیر مکتب نگارگری ترکمانان شیراز بر نگاره های نسخه نعمت نامه در هند (با رویکرد سپهر نشانه ای لوتمان)
نویسندگان
چکیده مقاله:
از دیـرباز دو تمدن بزرگ ایران و هند بارها در طول تاریخ، سنتهای فرهنگی خود را باهم به اشـتراک گـذاشتهاند. نگارگری یکی از مقولههای هنری است که در این بین دستخوش تغییرات و امتزاج در ساختار و محتوای فرهنگی شده است. این مقاله، ضمن بررسی نسخه نعمتنامه، کتاب دستور آشپزی در هند که توسط نگارگران ایرانی مصور شده است، به تأثیرات ویژگیهای هنر نگارگری مکتب ترکمانان شیراز بر این نسخه میپردازد. مسئلهای که در این پژوهش مطرح میشود این است که: چگونه میتوان تأثیر نظام نشانهای نگارگری مکتب ترکمانان شیراز بر نگارههای نسخه نعمتنامه در هند را با رویکرد سپهر نشانهای مورد خوانش قرار داد؟ هدف مقالهی حاضر این است تا مسئلهی تأثیر نگارگری دورهی تیموری در تقابل با نگارگری هند موردبررسی قرار گیرد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی با رویکرد نشانهشناسی فرهنگی لوتمان بوده و با استفاده از تطبیق همزمانی ویژگیهای نگارههای نعمتنامه و مکتب ترکمانان شیراز، به نشانههای تأثیرات ایران بر نگارگری هند اشاره کرده است. نتیجه پژوهش حاکی از آن است که نسخه نعمتنامه باقیمانده از دوره سلطان غیاثالدین، بیانگر حضور نقاشان و نگارگران ایرانی مکتب شیراز در دربار شاه ماندو است. تأثیرات ویژگیهای نگارگری ترکمانان و انواع سبک آشپزی ایرانی در تصویرگری نعمتنامه حضوری پررنگ دارند.
منابع مشابه
خوانش نمایشنامه «الأمیرة تنتظر» و «مسافر لیل» بر مبنای طرح سپهر نشانه ای یوری لوتمان
برقراری هر نوع کنش ارتباطی در نظامهای اجتماعی، نیازمند نقش راهبری واحد نشانگی است. این عنصر به عنوان کوچکترین سازوکار کارکردی، توجه بسیاری از اندیشمندان را به خود معطوف داشته است. مهم ترین وجوه آن، رویکرد نشانه شناختی «یوری لوتمان» است که به عنوان حلقۀ اتصال جامعه شناسی و ادبیات، نیروی خیال را در خدمت جامعه درمیآورد و به عنوان محل تلاقی زبان و فرهنگ «سپهر نشانهای» نام میگیرد. از جمله شاخص...
متن کاملبررسی نگاره «بر دار کردن منصور حلاج » با رویکرد شمایل شناسانه در نسخه ای از مجالس العشاق شیراز عهد صفوی
متن کامل
تحلیل نشانه شناختی تصویری از یک نگاره نسخه خطی “هزار و یک شب” به روش یوری لوتمان
در این مقاله، تحلیل نشانهشناختی نگارهای از نسخه خطی "هزار و یک شب" در مکتب قاجار اثر ابوالحسن خان غفاری (صنیعالملک) ارائه شده است. ابتدا روش نشانهشناسی فرهنگی و سپس رویکرد ساختارگرایانه متن هنری شرح داده شده و سپس معرفی نشانهشناس مدرن، یوری لوتمان، واضع مکتب مسکو- تارتو انجام میگردد. آنگاه با برخورداری از الگوی تقابل طبیعت و فرهنگ، مطالعهای تحلیلی بر نگاره "عفریتی سر راه حسن قرار گرفته ...
متن کاملنشانه شناسی عناصر گیاهی نگاره های مکتب شیراز
موضوع این پایان نامه، بررسی نشانه های گیاهی مکتب نگارگری شیراز است که در آن به مبانی نشانه شناسی و مفاهیم کلیدی این نظریه از جمله نظریات فردینان دوسوسور، چارلز سندرس پیرس و دیدگاه نشانه شناسان متاخر اشاره شده است. در این پژوهش، به مفاهیم کلیدی نشانه شناسی همچون رابطه بین دال و مدلول و انواع نشانه ها نمادین، شمایلی، نمایه ای و همینطور انواع دلالتهای ضمنی و صریح و محورهای هم نشینی و جانشینی و د...
15 صفحه اولتحلیل بینامتنی نگاره ها و اشعار دیوان انوری نسخه خطی 996ه.ق (مطالعه موردی دیوان جیبی اکبر شاه)
در این پژوهش با رویکرد بینامتنیت به تحلیل نگاره ها و اشعار دیوان انوری نسخه خطی 996ه.ق( مطالعه موردی کتاب جیبی اکبرشاه ) پرداخته شد.با لحاظ کردن پیکره مطالعاتی فرهنگ و هنر ایران و هند گورکانی و هم چنین دو نظام نشانه ای متفاوت متن کلامی و متن تصویر، بینامتنیت بینافرهنگی و بینانشانه ای تبیین شد برای مطالعۀ نمونه آماری که شامل سیزده نگاره این نسخه خطی انوری و اشعار مرتبط با نگاره ها می باشد در مرح...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 25 شماره 1
صفحات 99- 108
تاریخ انتشار 2020-05-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023